Vyhledávání

Kontakt

REGION, spol. s r.o.
Žižkova 457
Kostelec nad Orlicí
517 41

IČ: 15529282
DIČ: CZ15529282
Číslo účtu: 23605571/0100
IČP:1001965531

Erik Provazník
+420 604 374 364

team@region-racing.cz

TOPlist

   

  

BMW R1100S s vozíčkářskou sajdkárou

23.03.2012 16:36
fotka

V prosinci jsme měli jedinečnou možnost krátce otestovat jedinečný stroj - motocykl BMW se sajdkárou v úpravě pro vozíčkáře. Přídavný nosič skládacího invalidního vozíku a ruční elektrické řazení kliktronic tak nabídnou možnost svezení i pro vozíčkáře.

Za celým projektem stojí občanské sdružení Outdoors Riders pod vedením Radka Krieglera, který zorganizoval několik dobrodružných výprav s vozíčkáři. Určitě mrkněte na zprávy z cest do Maroka, Himalájí, Peru, Ukrajinu a v plánu je i Austrálie. Mezi další aktivity patří také připravovaná benefiční jízda Ride for Autism na podporu dětí s autismem či motorkářská cestovka Outdoors Agency.

Model BMW R1100S by ve své době legendou - první opravdu okruhový boxer, který dokonce řadu let úspěšně jezdil svůj vlastní Boxer Cup. I tak to ale byla pořádná velká mašina se vcelku pohodlným posazem, na které se dalo i pohodlně cestovat. V dnešní době patří k vyhledávaným sběratelským kouskům, zvláště v námi testované edici Randy Mamola, kterou prozrazuje modrobílé lakování a Randyho podpis na nádrži. Stačí probudit motor a vrknout plynem a nádherný zvuk sportovně laděného výfuku vás ujistí, že těch 100 koní a hlavně mohutná porce krouťáku tam stále je! Před testem jsem si říkal, že by bylo logičtější sáhnout po nějakém R1200R, ale půldenní svezení mě plně přesvědčilo, že i tento stroj skvěle vyhoví tomuto využití.

Radkův bavorák je doplněný lehkou sajdkárou Velorex v barvě sladěné s lakováním motocyklu. Sajdka má na zádi navíc nosič, na který se dá uložit skládací invalidní vozík. Vozíčkář se zdatnými svaly by tak měl být schopen přijet, přesednout na motocykl a složit a upevnit si vozík dozadu na nosič. Díky přední vidlici Telelever ani nebylo nutné vyztužovat předek či dokonce měnit zavěšení, takže motorku je možné kdykoli odpojit a samostatně používat.

Hlavní věc celé této vozíčkářské přestavby je ovšem elektrické řazení pomocí tlačítek na levém řídítku. To je navíc tak chytře řešené, že běžnému jezdci umožňuje řadit klasicky pomocí nožní řadičky, a současně vozíčkář může řadit ručně stisknutím tlačítka. Nebo lze oba systémy střídat a kombinovat, jak jsme to dělali v našem testu - není nutné nic přepínat ani odpojovat.

S trochu smíšenými pocity nasedám na BMW a vžívám se do pocitu vozíčkáře. Vzhledem k prosincovým teplotám a občasnému drobnému dešti jsem nikoho nevylákal na místo spolujezdce, takže pojedu sám. S prázdnou sajdkou to nebude žádný med. Zakazuji si používat nohy a levým palcem řadím jedničku, která okamžitě ochotně zapadne na místo. Opatrný rozjezd a druhým tlačítkem řadím dvojku a trojku - klicktronic funguje perfektně a na jízdu s ručním řazením se dá rychle zvyknout, je to jen o souhře stisku spojky a nahmátnutí tlačítka řazení palcem.

Tahavý motor BMW nemá s prázdnou sajdkou nejmenší problém, takže za chvíli míjím ceduli „konec Prahy“ a dávám si první zatáčky. Tady to ovšem chce hodně přidat na opatrnosti. V pravých zatáčkách se sajda už ve střední rychlosti začne nadzvedávat a donutí vás zvolnit. V levých zatáčkách se sice motorka opře o sajdu, ale je znát, že jde jen o lehkou lodičku, která není dělaná na tak těžké a výkonné stroje. Dynamika jízdy se ovšem podstatně zlepší, pokud se jezdec začne v sedle poctivě vyklánět do zatáčky.

Aspoň krátké svezení s fotografem v sajdce ukázalo, že při jízdě ve dvou a je to se zatíženou sajdkou mnohem lepší. A nakonec to i odpovídá celkovému zaměření stroje, vozíčkář asi bude jen málokdy vyrážet na výlety úplně sám, přeci jen není od věci pomoc druhé osoby. Jezdec v sajdě si přitom užívá naprostého pohodlí a za mohutným plexi se na něj dostane jen minimum deště. Na druhou stranu ovšem zvolená sajda není zrovna pro dlouhány, měl jsem co dělat, abych se do ní poskládal a při vystupování to bylo ještě horší.

Celkově to ovšem bylo hodně zajímavé svezení, které nám ukázalo, že ani vážný úraz nemusí znamenat konec ježdění na motorce. Jízda se sajdou má své kouzlo a dovoluje plně využít výkon motocyklu, byť jen ve středních rychlostech. Stabilita v zatáčkách je slabší, ale díky tuhému podvozku BMW se dala najít slušná jistota a užít s jízdu opravdu na hraně, kdy se vozík v pravých zákrutách tak-tak dotýká země.

Na závěr tak nezbývá než poděkovat autorům této stavby za výborný nápad, který zpřístupní prožitky z jízdy na krásném motocyklu i jezdcům, kterým by to jinak zdravotní stav neumožnil.

Zdroj: motodeník.cz